Sydsjælland Rundt

Karles Cykelfærd 2012.

I år var der 8 Karle der havde meldt sig til cykelturen, men to fik forfald inden start, måske havde de forudset, at vejret ikke ville blive så godt, det var jo to meget kloge og højtstående Karle fra Skovrådet.

Vi var derfor kun 6 Karle der mødtes ved Stigsnæs lørdag den 4. august kl. 1300, eller rettere vi var to der mødte kl. 1300 de øvrige kom dryssende et kvarter senere, med undskyldninger om mange Osende Kærer på vejene og hvad de ellers kunne finde på af undskyldninger.

Inden vi skulle med færgen til Omø kl. 15, var der tid til at nyde den medbragte frokost i form af Leifs medbragte sild, Skifters pølser fra slagter Johansen i Åbenrå og hvad vi nu ellers havde medbragt, det blev skyllet ned med Palle Lænkeførers medbragte dram og en øl.

Svend Erik Regnebræt var med for første gang og blev derfor straks udråbt til kassemester på turen.

OMØ (lørdag den 4. august).

Fra den lille havn afgik der to små færger den en til Agersø og en til Omø. Hvorfor vi valgte Omø, ja rigtig gættet, der er et postament og den skulle vi besøge.

Ved ankomst til Omø cyklede vi 200 m. og slog bomuldshytterne op, senere kom havnefogeden og opkrævede penge. Her var der masser af liv omkring os, nogle sejlere havde gang i grillen.

Vi cyklede nu en tur rundt på øen, først op til postamentet og så ned til syd spidsen. På vejen tilbage besøgte vi fyret på øens vestlige punkt, her kunne Mogens Rådmand berette om, at hans hustru Edits bedsteforældre havde været fyrpasser, med den viden gik turen tilbage til havnen, hvor der var et lille spisested der heldigvis også kunne servere mjød på store flasker, men ingen fad mjød.

Vi fik os et spil kort indtil vi ikke mere kunne se kortene, nogle spillede som om de ikke havde kunnet se kortene hele aftnen.

Da vi lagde os i sengehalmen, var der stadig gang i festen på grillpladsen, den varede vist til kl. 2.

Den dag cyklede vi kun 13 km.UB.

OMØ KARREBÆKSMINDE. (Søndag den 5. august).

Vi vågnede tidligt ved at det regnede, jeg tror der kom ca. 20mm. i løbet af 45 min., så vi blev liggende i bomuldshytterne indtil det stilnede af. Inden vi pakkede sammen var bomuldshytterne blevet tørre. Det var en af de få dage vi ikke fik et blødkogt æg til morgenmad.

Vi blev klar og tog Færgen kl. 10 og efter 45 min var vi tilbage ved Stigsnæs, hvor vi lige kunne frekventere vores Osende Kærer inden vi drog mod øst.

Undervejs tog vi en afstikker til Glænø for at besøge et postament, meget af området her hører under godset Holsteinborg, som vi også tog et kig på, men blev ikke budt på frokost her.

Så – vi fortsatte til Bisserup, hvor vi slog os ned ved havnen og indtog frokosten. Efter måltidet var der nogle der lige skulle have en middagslur, men efter kort tid blev de vækket af en regnbyge og vi måtte krybe i tørvejr, medens det regnede af fik vi lige en is.

Nu gik turen op forbi dagens anden postament ved Menstrup, en bakke uden for kategori, inden vi susede ned mod Karrebæksminde. Det er da en rigtig turist by og lignede for meget noget tivoli. Campingpladsen på Enø var alt for stor og ikke spor hyggeligt, vi forlod byen og fandt et overnatningssted på en gammel planteskole ca. 3 km. uden for byen. Her havde vi det helt for os selv, dog havde vi selskab af nogle små flyvende irriterende væsner, der gerne ville stikke hul på vores kroppe.

Svend Erik Regnebræt tog lige turen til købmanden for at proviantere, da bomuldshytterne

var rejst.

Om aftnen cyklede vi ind til Karrebæksdminde, hvor der nu var lidt mere roligt. Vi fandt et spisested helt nede ved indsejlingen og broen, her serverede de store flade fisk, til dem der valgte denne menu. Medens vi sad der gik broen op et par gange, og afslørede reklamer på undersiden.

Vi nåede tilbage til lejrpladsen inden det blev mørkt, vi turde jo ikke cykle uden lys, når vi har en politimand med. Efter den sorte drik fra Java, kravlede vi i sengehalmen, for at samle kræfter til næste dags strabadser. Dagens etape blev på 53 km. MB og 7 km. UB.

Karrebæksminde – Vordingborg via Næstved (mandag den 6. august).

Vi vågnede op til tørvejr, men det skulle siden vise sig, at være en stakket frist. I dag var der morgen æg, som vi indtog uden de små stikkende væsner generede os.

Efter at have betalt den nette sum af 180 kr. for overnatning og bad, drog vi mod Næstved, vi nåede byen ca. kl. 10, på dette tidspunkt var der ikke meget liv og det var også for tidligt til indtagelse af mjød. Vi fik set byens centrum, med den store kirke og det gamle kloster.

Nu kom regnen, og vi måtte iklæde os beskyttelses dragt, for at kunne modstå dette. Det gik nu mod syd, med en lille afstikker til Gavnø Slot, her var der heller ikke meget gang i aktiviteterne endnu, ikke en gang bryggeriet kunne vi besøge.

Vi fortsatte i regn og blæst, i Lov krøb vi i ly i et bus skur, da regnen havde taget til. Turen gik nu til postament Svendhøj 5 km. nord for Lundby. Mogens Rådmand passede på vores jernheste, medens vi andre besteg højen, hvorfra der var en flot udsigt, som dog blev skæmmet lidt af vejret.

Regnen var nu taget af, og inden længe holdt det helt op. Vi fortsatte forbi Lundbygård, hvor der var store arealer med juletræer.

Inden vi nåede frem til campingpladsen, havde vi turens eneste punktering, lige før Rosenfelt Gods.

Forsøgte at puste slangen op et par gange, men det holdt ikke særlig længe, vi måtte i stedet skifte slange.

Midt på eftermiddagen var vi fremme ved Ore camping lidt vest for Vordingborg. En rigtig hyggelig lille plads, her kunne vi rejse vores bomuldshytter i tørvejr, men det var nu blæst op, heldigvis lå vi i læ, så hytterne ikke fløj væk.

Efter den sorte drik var vi 4 mand der drog mod vest, hvor målet var spidsen af Knudshoved Odde, og hvad skulle vi så der, selvfølgelig besøge et postament helt ude på spidsen. Efter 12 km. vendte Svend Erik Regnebræt om, her sluttede asfalten.

Nu var vi så tre Karle der fortsatte mod spidsen, ad grusvej, sandede spor og ujævne hjulspor ud over græsarealerne, men flot var det, selv om vi fik modvinden at føle, undervejs der ud mødte vi Postament Chefen, som var på vej tilbage derudefra, han gav os lige nogle gode råd.

Endelig nåede jeg frem til postamentet og kunne se to prikker i det fjerne, det var postament jægerne Leif Sildegøre og Erik Dækskifter. Vi samledes på den forblæste klint og fik taget nogle billeder inden turen gik hjemad med vinden i ryggen. Ca. kl.19 var vi tilbage ved campingpladsen efter en tur på 44 km.. Nu var det bare hurtig i bad og omklædning, hvorefter vi lige tog 3 km. mere ind til Vordingborg, her havde Mogens Rådmand fundet et kinesisk restaurant. Godt tørstige forsvandt den første store fad mjød hurtig ned i løgneren, men de havde heldigvis flere. Efter et solidt måltid, var det tilbage til Ore og i sengehalmen.

Dagens etape 53 km. MB og for nogen 51 km. UB.

Ore – Vordingborg – Fakse Ladeplads – Rødvig (Tirsdag den 7. august).

I dag er det medvind og vi satser på at nå til Rødvig, lidt længere end planlagt. Efter 5 km. gjorde vi holdt for at besigtige Gåsetårnet og den gamle borg, som snart igen skal have vand i voldgravene. Da vi nåede frem til det militære øvelsesområde ved Kulsbjerg fik vi den første skylle, det var derfor et regnvådt postament vi nåede frem til på Kulsbjerg.

Omkring frokost nåede vi frem til Præstø, her provianterede vi i REMA 1000. nu ville Palle Lænkefører vise os frem til stedet, hvor vi kunne indtage vores frokost, det blev på terrassen i hans søsters have. Palles niece tog imod, forældrene var ikke hjemme, vi slog os ned og indtog vores frokost i tørvejr,

På vores videre færd tog vi en tur rundt i byen ned omkring havnen. Vi var ikke nået langt nord for Præstø inden vi måtte søge læ for den næste bygge. Ved Fakse Ladeplads gjorde vi et ophold ved brugsen, hvor vi købte en is, nogen fik også et kvarter på ryggen, dog blev Erik Dækskifter vækket hver gang hans jern hest sparkede bag ud og væltede, selv om den er forsynet med alverdens stativer.

Medvinden førte os hurtig videre, vi stoppede lige ved Vemmetofte Kloster, men heller ikke her blev vi budt på noget. 3 km. før Rødvig fik vi dagens sidste byge og måtte igen søge i ly.

Vi droppede campingpladsen og fortsatte til et overnatningssted på en gård lige nord for Rødvig.

Denne nat var vi et par stykker der droppede bomuldshytten og slog os i stedet ned i en shelter, som var til rådighed, det var mest de skumgummimadrasser der lå i shelteren der trak. I folden ved siden af lejrpladsen gik der dådyr.

Vi trampede til Rødvig for at spise og se lidt på byen. Her mødte vi tre cyklister der så søgende ud, vi anbefalede lejrpladsen lige uden for byen, men i første omgang blev det droppet, de ville gerne være helt nede ved vandet. Da vi kom tilbage til pladsen og det var blevet mørkt dukkede de alligevel op og begyndte at slå lejr. Det viste sig at de tre unge mennesker var fra Polen, de var på vej mod København og derfra videre til Bornholm.

Dagens etape 63 km. MB plus nogle få km. rundt i byen UB.

Rødvig – Stevns Klint – Herfølge – Grønnegård camping. (Onsdag den 8. august).

Efter en nat med blæst, men tørvejr, indtog vi vores morgen æde, med æg leveret fra gården. Vi havde god tid, da vi først skulle være ved Stevns Fortet kl. 1045 og der var kun 3 km. dertil. På vejen var der lige et par stykker der smuttede ned på havnen Rødvig og købte røgede makrel og sild til vores frokost.

På Stevns Fortet var vi med på en rundvisning, der startede ved 11 tiden og varede næsten 2 timer. Først så vi alt det der var oven på jorden og fik forklaret stedets betydning under den kolde krig. Den sidste time blev brugt i gangene under jorden, det var meget interessant, at bevæge sige rundt i, og høre om dette imponerende anlæg.

Vi fortsatte nu til Højerup Kirke ved Stevns Klint, Her indtog vi vores frokost i form af de røgvarer vi havde medbragt fra Rødvig, der var ingen købmand i byen, så vi måtte dele de sidste 10 stykker rugbrød. Medens nogen så på den gamle kirke, hvor koret var faldet i havet, var der andre der fik sig en lille en på øjet. 5 km. nord for Højerup ændrede vi kurs mod vest og det betød modvind resten af dagen. Kort efter vi var kørt mod vest besøgte vi postament Møllehøj inde midt i en kornmark.

Vi fortsatte til postament Ranesbanke nord for Hårlev. Nu gik turen videre forbi Vallø Slot og derfra til Herfølge, hvor der blev købt stor ind i brugsen. Da vi passerede Herfølge stadion kom vi til at tænke på John ”Faxe” Jensen. Overkørslen over motorvejen vest for Herfølge var spæret, men heldigvis kun for biler. Inden vi nåede frem skulle vi også lige besøge postament Tågerød.

Kl. var 19 da vi nåede frem til campingpladsen, som lå langt ude på landet i nærheden af Gørslev.

Da der var langt til et spisested, havde vi købt pølser og kartoffelsalat til aftensmad.

Vi kravlede tidligt i sengehalmen, efter en anstrengende dag i modvind.

Dagens etape 63 km. MB.

Gørslev – Glumsø – Sorø (Torsdag den 9. august).

Det forsvundne postament.

Det blæste stadig en del, men knap så strid som i går. I dag var der ikke så mange seværdigheder, før vi nåede frem til Sorø, dog skulle der opsøges tre postamenter undervejs.

Første mål var Terslev lidt nord for Haslev, her skulle dagens første postament findes. Vi havnede ude i et villakvarter og en af de ivrige postament jæger fortsatte ud i en kornmark med sin GPS, hvor der var et punkt der var lidt højere, men det gav ingen resultat. Det endte med, at den anden postament ekspert fandt kortet over postamenter frem og kunne konstatere, at der stod et minus ud for dette postament i Terslev ha-ha-ha. Den er formentlig blevet fjernet i forbindelse med udstykning til byggegrunde.

Næste Postament var ved Hjelmsølille Bakke lidt øst for Glumsø. Her endte vi i en indhegning og kunne se et højdepunkt ude på marken. Vi var to Karle der kravlede under hegnet og søgte op mod bakken, hvor vi fandt postamentet ude i en brakmark, efter vi havde passeret et hegn og et område med brændenælder. Vi forventede, at de to mest ivrige postament jæger vil følge efter, men der kom ikke nogen, vi tog de obligatoriske fotos og bevægede os tilbage igen. De andre Karle stod stadig inden for dyr hegnet, sammen med de tre æsler. ”Fandt i postamentet”, det kunne vi bare svare ja til. Postament eksperterne kom hurtig ned på navlen og krøb under hegnet, de glemte helt, at de er over 70.

Da vi alle var nået tilbage til cyklerne, skarp forfulgt af de tre æsler, kunne vi fortsætte mod vest, til næste postament. Men inden vi nåede så langt gjorde vi holdt ved en gård og slog os ned på nogle planker, her indtog vi så vores frokost, med den efterfølgende obligatoriske middagslur, som nogle Gammelkarle elsker.

Inden vi nåede frem til Sorø, skulle vi lige besøge postament Bavnebakke ved Tyvelse ca. 5 km. nord for Glumsø. To Karle blev nede i byen, medens vi andre aflagde postamentet et besøg. Den var lidt mere tilgængelig, lå tæt på vejen. Dog fortsatte postament føreren et par 100 m. forbi og måtte vende om, det er ikke sådan med de moderne hjælpemidler (GPS), det er altid kortet der passer.

Det sidste stykke ind til Sorø susede vi ned over Susåen og nåede frem Kastanievej 15 kl. 1530, hvor vi slog lejr i min søsters have. Der var ingen hjemme da vi kom, men en cykel var placeret på hovedet ved indgangen til haven. Den hentydning var der straks en der forstod og Palle Lænkefører gik straks i gang med at lappe forhjulet, som var platset.

Efter en kop sort drik og et glas af den fernat branche der var stillet frem til os, godt nok stod der på kortet, at den var til efter badet, men vi vovede alligevel, at tage en.

Vi cyklede ind til byen, fulgte søbredden rundt om akademiet, tog en afstikker, for at besøge et postament nord for byen. Tilbage til ruten for at fortsætte turen rundt om søen med udsigt over til Akademiet. Det blev en tur på over 20 km.

Da vi kom tilbage til Kastanievej, tog vi et bad, nu kunne vi så tage en lille en mere med god samvittighed, for nu var det efter badet. Vi inviterede vores vært og hendes datter med ud at spise og de kunne samtidig guide os rundt i byen.

Dagens etape blev 52 km. MB og 25 km. UB.

Sorø – Skelskør (fredag den10. august). Bingo postamentet.

Da flasken stod der endnu, tog vi lige en lille en til morgenmaden, så vi var vågne til at fortsætte på den sidste lange etape. Vi fik kun lige slået røven i sadlen inden vi stoppede for at proviantere ved den lokale brugs. Her holdt en fiskebil, vi købte lige lidt røget fisk til vores frokost.

Derefter gik det direkte mod dagens første postament, en rigtig bingo postament. Vi fandt hurtig frem til et højt punkt i skoven, men der var ingen postament, så var det bare i gang med at søge og vi søgte længe. Leif Sildegøre måtte ringe til Mister Postament, for at få et mål udpegning, men det var stadig svær og han måtte ringe endnu engang til Mister Postament, for at blive guidet indtil postamentet, men pludselig råbte den yngste Karl ”fundet”. Den stod inde i en tæthed to og var kun 40 cm. Høj, det var en rigtig puttepost.

Nu gik turen gennem Valbygård Skov frem mod næste postament. Stadig i modvind, men inden vi nåede så langt indtog vi noget æde i Harrested syd for Slagelse. Efter et udsøgt måltid, skulle de sædvanlige Karle lige have en morfar på langs i græsset.

Det gik nu opad til Slots Bjergby, hvor vi kæmpede os op til postamentet Hashøj. Herfra var der udsigt til Storebæltsbroen og Sprogø, trods dette kunne vi se, at det ikke var en høj der er særlig meget besøgt, den lå også et stykke inde i en kornmark.

Nu ændrede vi kurs mod syd og fik vinden ind skråt bagfra. De næste km. susede vi bare ned mod Skelskør og nåede campingpladsen midt på eftermiddagen, en hyggelig lille campingplads lige ned til Noret. For sidste gang på turen blev bomuldshytterne rejst med efterfølgende sort drik fra Java.

Ingen by uden postament, så – sidst på eftermiddagen drog vi af sted til Møllebakken, derfra videre ned til byen, med en hyggelig lille havn, hvor vi indtog et glas mjød.

Nu var tiden så fremskreden, at det var blevet tid for skafning, det blev på en pizza restaurant og for første gang på turen fik vi vin til maden i stedet for mjød.

En kæmpe pizza senere, var vi godt mætte og kunne drage tilbage til hytterne, men nu små regnede det, vi måtte derfor sidde under regnslag og indtage aftens sorte drik inden vi kastede vores krop ned i sengehalmen.

Dagens etape blev 44 km. MB og 8 km. UB.

Skelskør – Stigsnæs (lørdag den 11. august).

Efter morgenbadet, alle skulle jo vaskes, så de lugtede godt når dem kom hjem, gik turen gennem Skelskør ned mod Stigsnæs, hvor vores osende kære stod parkeret. Efter 10 km. var vi fremme, cyklerne blev hængt på og vi kørte i kolonne til Halskov. Her skulle vi besøge turen sidste postament, den var placeret inde i en privat have, manden gik og dækkede bord, skulle have gæster til frokost, men det var ikke os. Vi fik lov til, at frekventere postamentet, som var velbevaret.

Vi kørte nu til rastepladsen på Fyns siden, hvor vi tog afsked med det sidste mjød, inden to drog hjemad og fire tog til B-løb på Langeland.

Dagens cykel etape 10 km. Mb.